30 Ekim 2011 Pazar

En Kullanışlı Sözlük Programı

Artık hepimiz bir şekilde bir ya da daha fazla yabancı dille iç içeyiz ve yabancı kaynaklardan bir şey okurken, izlerken vs. elimizin altında kullanışlı bir sözlük olmasında fayda var. PC kullanıcıları olarak göbeğimiz büyük ölçüde Microsoft'a bağlı, kullanıcıların büyük çoğunluğu Windows sürümlerini kullanıyor. Bunun en büyük sebeplerinden biri yeni bir PC aldığınızda Windows'un yüklü olarak gelmesi, ikincisi de hala insanların Linux sürümlerini yüklemesi, kullanması zor olarak görmesidir bence. Linux'un hala MS-DOS gibi kodlarla yönetildiğini sanan bir tayfanın olduğundan da eminim.

Ülkemizde Pardus ile duyurulmaya çalışılan ve hayli geliştirilen Linux türevlerinden ben Ubuntu'yu kullanıyorum ve sürekli çeviri yaptığım için "işe yarar" sözlüklerin elimin altında olmasına fazlasıyla önem veriyorum. Örneğin Almanca için kullandığım ve tuğla büyüklüğünde olan Wahrig, Duden gibi önemli sözlükleri Windows altında kullanabilirken Linux altında kullanamıyordum. Taki bugün "ulan adam gibi bir sözlük programı yok mudur Linux için" diye uygulama mağazasında arama yapana kadar...

Büyütmek için tıklayın
GoldenDict diye bir uygulama buldum burada ve dediğine göre (çoğu Windows kullanıcısının bildiği üzere) Babylon sözlüklerini destekliyordu bu uygulama, ki Wahrig, Duden, Langenscheidt, Oxford vb. ücretli ürünleri ve binlerce de ücretsiz ürünleri içeriyor bu özellik. Yapmanız gereken Babylon'un web sitesinden ücretli olanları deneme sürümü olarak, ücretsiz olanları da direkt PC'nize indirmek ve bulundukları klasörü GoldenDict üzerinden kaynak olarak göstermek. Program ek olarak Tureng, Zargan, Urban Dictionary gibi web tabanlı sözlüklerin ve Wikipedia içeriklerinin de arama sonuçlarında gösterecek şekilde ayarlanmasına imkan tanıyor. 


Lafı uzatmaya gerek yok efendim, artık Linux'ten korkmayan bir toplum olmamız gerektiğine inanıyorum. Daha doğrusu, Türk milleti olarak "abi ucuzsa/beleşse kötüdür" önyargımızdan olabildiğince uzağa kaçmamız lazım gelmekte.


NOT: Babylon için sözlük bulmakta zorlanan arkadaşlar bana twitter'dan ulaşırlarsa elimdeki  yükleme dosyası (.bgl) arşivini kendileriyle paylaşabilirim.


Arz ederim 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Konuyla ilgili fikrinizi beyan etmek için lütfen ilgili alanları doldurunuz.