15 Ekim 2013 Salı

Spotify İncelemesi

Spotify Nedir?
Spotify'in en basit açıklaması "böyle Fizy gibi, Grooveshark gibi bir şey" olurdu sanırım. Tabii bu 6-7 sene önceki ve artık işlev görmeyen hizmetlerden çok bariz farkları bulunuyor ama hepsinin ortak amacı stream yoluyla çevrimiçi olarak müzikleri dinlememizi sağlamak.


Daha önceden Türkiye'de hizmet vermeyen Spotify isimli müzik servisini kullanmak için DNS ayarlarıyla münasebete girip kendimizi 2 haftada bir Amerika'daymışız (ya da hizmet verilen diğer ülkelerdeymişiz) gibi göstermemiz gerekiyordu.
Deezer'ın Türkiye pazarına girmesi ile birlikte Spotify da adımlarına hız katarak Eylül ayının sonlarında pazara dahil oldu. Bunun neticesinde artık Spotify'ı kandırmamıza gerek kalmadan ücretsiz olarak (yine reklam dinleme zorunluluğuyla) programı kullanabilir olduk. Ayda 10 liraya istersek premium abonelik alıp daha fazla hizmet alabiliyoruz.


Ben Android tabanlı telefonuma Spotify henüz Türkiye'ye gelmeden uygulamasını yüklemiştim (PlayStore'u yine DNS ile kandırarak), fakat Amerika'daki bankalara ait bir kredi kartımın veya oraya kayıtlı bir Paypal hesabımın olmayışından kelli premium hesabım da olmadığından kayıtlı listelerimi indirmek gibi bir şansım yoktu. Zaten premium hesap ile bedava hesap arasındaki farklar benim gözlemlediğim kadarıyla artı ve eksileri ile şöyle:


Beleş sürüm: 
  • PC başında aralara serpiştirilmiş reklamları dinlemek zorundasınız (bence sinir bozucu değiller ama çok uyuz olanlar için bu reklamların sesini otomatik olarak kısan üçüncü parti yazılımlar/eklentiler mevcut).
  • Telefon uygulamalarında sadece deneme süreli olarak listenizi indirip dinleyebiliyorsunuz. Deneme süreniz bittikten sonra listeleri dinlemek imkânsız.Ama Spotify'ın kendi radyosunu sıkıntısız wi-fi veya 3G üzerinden dinleyebiliyorsunuz (radyodaki şarkılar kendilerini pek çok tekerrür ediyorlar, ileride hep aynı şarkıları dinlemekten sıkılabilirsiniz).
Premium sürüm:
  • Reklamsız müzik dinleyebiliyoruz.
  • İstersek Android ya da iOS tabanlı cep telefonlarımıza oluşturduğumuz veya abonesi olduğumuz çalma listelerindeki şarkıları indirebiliyoruz.
  • Bu şarkıları indirebiliyoruz ama telefonunuzun hafızası yeterli miktarda değilse sorununuz var, zira kayıt yeri telefon hafızası, harici SD kart seçme imkânı tanınmıyor (belki ileride bu sorunu giderirler) (Mayıs 2014 itibari ile artık şarkılarınız varsa harici kartınıza yükleniyor. Lakin bu seçiminize bağlı değil, kafasına göre oraya yüklüyor).
  • İndirdiğiniz şarkıların kalitesini seçebiliyorsunuz (Normal Kalite / İyi Kalite / Adam gibi Kalite). Tabii kaliteye göre şarkıların kapladığı yer de farklılık gösteriyor. Bu arada şimdiden söyleyeyim çakallık yapıp indirdiğiniz listelerdeki şarkıları mp3 halinde başka bir yere taşımanız mümkinat dahilinde değil. 
  • Göreceli olarak yeni gelen bir özellik daha var; o da aynı Wi-Fi ağına bağlanan iki (sizin aboneliğiniz bulunan) cihazınızı kontrol edebiliyorsunuz.
    Spotify Connect dedikleri bu özelliğe örnek vermem gerekecek:
    Bende biri telefon, diğeri de tablet olmak üzere iki adet Android cihaz bulunmakta ve ikisine de Spotify'ı yükledim, ikisinde de Premium hesabım kayıtlı. Örneğin telefonumda bir şarkı dinlerken, diğer cihazım da aynı Wi-Fi ağdan bağlı iken, Spotify Connect ile şarkıyı tabletimden devam ettirebiliyorum. Bunun en kullanışlı yanı örneğin tableti ses sistemine bağlamışken telefonu evin herhangi bir yerinden kumanda olarak kullanmak olur sanırım (ya da tam tersi). Bu arada Connecti destekleyen birkaç adet müzik sistemi piyasada bulunuyor. Böylece Wi-Fi üzerinden direkt müzik sistemine kumanda edebiliyorsunuz.
    Detaylar için burayı tıklayabilirsiniz.
  • Spotify Mayıs başında telefon, tablet, PC ve Mac ortamlarındaki görünümünü de tamamen  değiştirdi. Şimdi siyah arkaplan üzerine yeşil olacak şekilde bir tasarımı mevcut, bana biraz iTunes'un siyahı gibi göründü ama güzel anlamda.
Aklımda kalan diğer şeyleri de sayarsam;
  • Telefon uygulamasının Shuffle özelliği pek etkin çalışmıyor, 400 şarkılık listemde sürekli aynı şarkıları dinlemek zorunda kalabiliyorum. Hatta bir keresinde bir şarkı biter bitmez aynısı yine çalmaya başladı, öyle fena.
  • "Abi, ben telefonuma indirmekle uğraşmak istemiyorum", "internetim kotalı" vs. diyorsanız listelerinizi illa indirmek zorunda değilsiniz, premium özellikte bu listeleri indirmeden de dinleyebiliyorsunuz. Ama 3G'de takılmalar oluyor, boru değil bir data alışverişi var neticede.
  • İndirdiğiniz liste(ler) ne kadar kabarıksa o kadar telefon hafızası gidecek, unutmayın. Benim sanırım 500e yakın şarkılık indirilmiş listelerim için 5-6 GB civarında bir hafızam gaspedilmiş durumda. 
  • Amerika hesabım üzerinden dinlerken Türkçe ve yabancı albümlerin neredeyse hepsine ulaşabilirken -sanırım telif hakları yüzünden - şimdi pek çoğu uçmuş durumda. Ben ofiste Spotify kullanırken patronum da Türkçe şarkı zenginliği yüzünden Deezer kullanıyor örneğin.
SONUÇ:
Özellikle artık "ekmeğini eline" almış dostlara ben premium hesap öneriyorum, tabii telefonlarından müzik dinleme gibi bir alışkanlıkları varsa. Aksi taktirde premium hesaba para vermenin hiç bir esprisi yok.
Deezer ile aralarındaki fark konusunda ise ikisini de deneyip karar vermenizi öneriyorum. Ben uzun zamandır Spotify kullandığımdan dolayı oluşturduğum ve takip ettiğim listeleri Deezer'da tekrar oluşturmak yemedi.

P.S: internet aleminde dolaşan Spotify Premium Code Generator gibi aldatmalara kanmayın arkadaşlar, ben sizin için test ettim hepsi para ve zararlı yazılım tuzağı ve hiçbir işe yaramıyorlar. Bu tür sayfaların altındaki olumlu yorumlara da aldanmayın, hepsi yalan. Siz zaman öldürmeyin diye ben öldürdüm sizin yerinize. 

Güncelleme (Mayıs, 2014)
Spotify'ın Android uygulamasında bulunan bir güvenlik açığı nedeniyle firma uygulamada bir güncelleme gerçekleştirdi. Spotify Music olarak Google Play Store'da yeni uygulama yayınladılar. Bu güncelleme ile Spotify müziğinizi harici SD kartınıza yüklüyor.

Güncelleme (Nisan 2015) 
Spotify Play Station 4'e geldi, artık PS'lerinize de Spotify kurabilirsiniz. 
Spotify Family servisi sayesinde ailenizin diğer fertlerine %50 indirim sunuluyor (bildiğiniz gibi bir hesapla aynı anda sadece bir cihazda müzik dinleyebiliyorsunuz).
Güncelleme (Eylül 2015) 
Ülkemizde satılmadığı için pek fazla kullanıcısı olmasa da Spotify artık ChromeCast'e de destek veriyor. Bilmeyenler için ChromeCast telefon, tablet ya da bilgisayarınızdan fotoğraf, videoların TV'nize aktarımını sağlıyor (YouTube, Netflix, Dailymotion vb.). Ben yeni edindim bir tane, iyice kurcalayınca deneyimlerimi sizinle paylaşacağım.

Bir de Spotify mükemmel ötesi müşteri hizmeti sunuyor, bunun hakkındaki deneyimlerimi de şuraya yazdım: http://cokacayipbirseybuldum.blogspot.com.tr/2015/04/musteri-hizmetleri-spotify.html

Biz Ankara'da yaşayanlar son dönemlerde Radyo Odtü'nün geçirdiği başkalaşımdan fevkalade rahatsızız, "değilim" diyen yalan söyler. Ben de Radyo Odtü adı altında epey kapsamlı, 650 şarkıyı aşkın bir Spotify listesi hazırladım, takip etmek isteyenler için detaylarını aşağıya bırakıyorum.





Arz ederim!


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Konuyla ilgili fikrinizi beyan etmek için lütfen ilgili alanları doldurunuz.